Valorizační oznámení bylo až dosud odborem sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra (dále jen „OSZ MV“) zasíláno všem klientům na přelomu prosince a ledna v souvislosti s pravidelným zvyšováním důchodů. V případě mimořádných valorizací pak také v průběhu roku. Důchodová reforma však v ustanovení § 86a zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, v této oblasti přináší změnu.
Od roku 2026 budete mít valorizační oznámení k dispozici v elektronické podobě. OSZ MV Vám ho zašle do Vaší datové schránky fyzické osoby, pokud si ji zřídíte, nebo budete mít valorizační oznámení k dispozici po přihlášení na Portále OSZ MV https://osz.mv.gov.cz/.
Do Portálu OSZ MV se přihlásíte následujícími způsoby:
- elektronickým občanským průkazem,
- NIA ID – kombinace jména, hesla a SMS kódu,
- mobilním klíčem eGovernmentu,
- bankovní identitou,
- s využitím MojeID,
- případně dalším způsobem, který umožní zaručené ověření Vaší identity.
Klientům, kteří preferují tištěné valorizační oznámení, tuto možnost zachováme. Doručení na adresu bude ovšem možné pouze po podání žádosti a na náklady klienta (náklady nebudou hradit pouze klienti narození před rokem 1955).
Žádost o lednovou valorizaci musí být doručena do 30. září 2025. Pokud žádost obdržíme později, bude se vztahovat až na následující valorizaci v pořadí. Žádost o zasílání listinného valorizačního oznámení můžete kdykoliv (volnou formou) písemně zrušit. Pokud obdržíme písemnou žádost o zrušení do 31. srpna daného kalendářního roku, valorizační oznámení Vám již v lednu následujícího roku nezašleme a poplatek nestrhneme.
Náklady na poštovné (u klientů narozených od roku 1955) podle platného ceníku České pošty, s. p. (aktuálně ve výši 26 Kč) Vám odečteme vždy z první valorizované splátky důchodu.
Jak požádáte o zaslání listinného valorizačního oznámení poštou?
Podáte žádost, a to vždy, bez ohledu na ročník narození. Žádost pošlete poštou, e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem nebo přes datovou schránku.